Essa postagem vai sair meio que a toque de caixa, e agradeço ao VIllalobiano a lembrança do aniversário de nascimento de Mendelssohn. E trago os Concertos para Piano na interpretação correta de Jean-Yves Thibaudet. Ando tão sem tempo que resolvi copiar o comentário do site da amazon a respeito desta gravação:
Many of Jean-Yves Thibaudet’s recent recordings – not only his pale Rachmaninov, but even his dimly characterized Debussy – have represented him as a technically fluent but interpretatively self-effacing pianist, one who prefers to skate across the music than take a position on what lies beneath the surface. One might have expected the polished veneer of Mendelssohn to encourage more of this faceless graciousness; but in the event, these turn out to be impressively firm, even tough-minded, performances. Not that they’re brutal, as Katsaris’s unyielding readings of the concertos are: whether in the fluid transition into the second theme of the first movement of the First Concerto, the supple shading of the cantilena in the following Andante or the artful weighting of the cadences in the Variations, Thibaudet offers urgency without sacrificing poise. Nor, for all his attention to the music’s larger design, does he disdain the concertos’ glitter, as Kalichstein does in his daringly dark and probing readings. Still, it’s fair to say that Thibaudet’s performances are more desperate than dapper, more thrilling than tender, more spiky than succulent. Note, for instance, how his slightly craggy articulation in the Second Concerto’s Adagio keeps the music’s sentiment at bay, or how his jabs at the left-hand octave interruptions (for example, at 1’15”) inject a sense of threat to the normally placid Andante that introduces the Rondo capriccioso. Those who dip into Mendelssohn for his charm may find it all too stern – but those open to Thibaudet’s tart perspective may well rank this among the most persuasive recordings that he has given us. Blomstedt and his orchestra are at one with the pianist and the engineers have captured them with power and immediacy. Jeremy Siepmann’s notes only add to the pleasures of the disc. Warmly recommended. Peter J. Rabinowitz
No final de semana postarei outras obras deste compositor.
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) – Concertos para Piano
1. Piano Concerto No.1 in G minor, Op.25 – 1. Molto allegro con fuoco
2. Piano Concerto No.1 in G minor, Op.25 – 2. Andante
3. Piano Concerto No.1 in G minor, Op.25 – 3. Presto
4. Variations sérieuses, Op.54
5. Rondo capriccioso, Op.14
6. Piano Concerto No.2 in D minor, Op.40 – 1. Allegro appassionato
7. Piano Concerto No.2 in D minor, Op.40 – 2. Adagio. Molto sostenuto
8. Piano Concerto No.2 in D minor, Op.40 – 3. Finale. Presto scherzando
Jean-Yves Thibaudet – Piano
Leipzig Gewandhaus Orchestra
Herbert Bloomstedt
FDP Bach
Grande postagem,FDPBach!
Estou curioso para ouvir esses concertos de Mendelsshon com o Thibaudet!Para ser bem sincero,eu nunca encontrei uma gravação desses concertos que me convencesse por completo.
Inclusive,o Thibaudet vai se apresentar aqui em São Paulo, em maio, pelo cultura artística.A progamação esse ano está imperdível. Herreweghe,Emerson String Quartet,Hillary Hahn,a filarmonica de Israel, entre outros farão parte do calendário.
Imperdivel!
Oba! Mendelssohn!
Vou ouvir o Thibaudet, principalmente pelas Variações Sérias. Tenho os concertos com o Serkin. Os dois concertos não são unanimidades, mas eu até que gosto do caratér feérico, incansável, das obras.
Mais links:
Concerto para violino com a Janine Jensen e o Riccardo Chailly (Gewandhaus):
http://classic4everyone.blogspot.com/2009/02/mendelssohn-bruch-jansen-concerto.html
O primeiro concerto para violino (só com acompanhamento de cordas) e o concerto para violino e piano, com a dupla Argerich e Kremer acompanhados da “conductorless” Orpheus Chamber Orchestra:
http://avaxhome.ws/music/classical/B000001GAJ.html
A “Italiana” com o Solti:
http://classic4everyone.blogspot.com/2009/01/mendelssohn-shostakovich-solti.html
O Octeto com os quartetos Brandis e Westphal:
http://avaxhome.ws/music/classical/wmsnemo_8_22_beethoven_septett.html
Graaaaaaande mano!
Não podemos esquecer que em 13 de agosto vão ter se passado 110 anos do nascimento de Hitcock, que tal postar, em homenagem, aldo do Hindemith? Afinal, os dois eram gordinhos, carecas e com sobrenomes que começam com ‘H’… heim, que tal? Aliás, muito boas as postagens do Mendelssohn, apesar de não gostar muito da 4ª.
errata: “Hitchcock”
Acho que seria mais “apropriado” comemorar os 110 anos de Hitchcock postando uma bela coletânea de trilhas sonoras do Bernard Herrmann (Vertigo e Psicose são ótimas trilhas). Abraço do Erasmo