Girolamo Frescobaldi é considerado um dos maiores compositores de música para cravo do século XVII. Foi também um organista reconhecido. Foi cantor e virtuoso de diversos instrumentos, entre os quais o órgão. São famosos os seus livros de tocatas publicados entre 1615 e 1627], em cujo prefácio antecipa a maneira de tocar com efeitos cantáveis que será, depois, típica do subsequente melodrama. Tendo-se transferido a Roma durante a juventude, frequentou a Accademia Nazionale di Santa Cecilia e foi organista na igreja de Santa Maria em Trastevere. Durante vinte anos foi organista em São Pedro. Teve cinco filhos de Orsola del Pino, com quem se casou em 1613.
Louis Couperin foi um compositor francês do barroco que contribuiu significativamente para o desenvolvimento da música para teclado naquele período. Sendo um excelente cravista, organista e gambista, foi um dos fundadores da escola francesa do cravo, tendo inventado o gênero de prelúdio non mesuré (sem compasso) para o cravo. Ele e seu sobrinho François Couperin, o Grande, foram os mais renomados membros da família Couperin.
Mas, ali no CD, ouvindo o extraordinário Gustav Leonhardt trabalhar, Couperin parece-nos muito mais compositor.
Girolamo Frescobaldi (1583-1643) e Louis Couperin (1626-1661): Peças para Cravo
1 Il primo libro d’intavolatura di toccate di cimbalo et organo, No.2, Toccata seconda – Girolamo Frescobaldi (4:45)
2 Ricercari, et canzoni franzese, Vol.1 No.15, Canzon Quinta. Nono Tono, for keyboard – Girolamo Frescobaldi (2:26)
3 Fantasie a quattro, No.4 “Fantasia quarta, sopra un due soggietti” – Girolamo Frescobaldi (6:14)
4 Capricci … et arie in partitura, Vol.1 No.5, Capriccio Quinto sopra la bassa fiammenga, for keyboard – Girolamo Frescobaldi (5:35)
5 Il secondo libro de toccate, canzone…di cimbalo et organo, No.7, Toccata Settima – Girolamo Frescobaldi (3:04)
6 Ricercari, et canzoni franzese, Vol.1 No.1, Recercar Primo, for keyboard – Girolamo Frescobaldi (4:58)
7 Il secondo libro de toccate, canzone…di cimbalo et organo, No.15, Canzona Terza – Girolamo Frescobaldi (3:55)
8 Il primo libro d’intavolatura di toccate di cimbalo et organo, No.8, Toccata otova – Girolamo Frescobaldi (4:18)
9 Prélude for harpsichord in D major (Pièces de clavecin, No. 2) – Louis Couperin (3:28)
10 Allemande for harpsichord in D major (Pièces de clavecin, No. 58) – Louis Couperin (3:30)
11 Courante for harpsichord in D major (Pièces de clavecin, No. 59) – Louis Couperin (1:08)
12 Sarabande for harpsichord in D major (Pièces de clavecin, No. 60) – Louis Couperin (1:46)
13 Gaillarde for harpsichord in D major (Pièces de clavecin, No. 61) – Louis Couperin (1:54)
14 Chaconne for harpsichord in D major (Pièces de clavecin, No. 62) – Louis Couperin (2:03)
15 Passacaille for harpsichord in G minor (Pièces de clavecin, No. 98) – Louis Couperin (5:07)
16 Prélude for harpsichord in E minor (Pièces de clavecin, No. 14) – Louis Couperin (1:19)
17 Allemade de la Paix, for harpsichord in E minor (Pièces de clavecin, No. 63) – Louis Couperin (3:02)
18 Courante for harpsichord in E minor (Pièces de clavecin, No. 64) – Louis Couperin (1:18)
19 Sarabande for harpsichord in E minor (Pièces de clavecin, No. 65) – Louis Couperin (1:54)
20 Pavane for harpsichord in F sharp minor (Pièces de clavecin, No. 120) – Louis Couperin (4:34)
Gustav Leonhardt, cravo
PQP
Achei uma resenha publicada na Gramophone sobre esse disco, que transcrevo a seguir. Veja que a resenha termina com a frase “Altogether, an inspiring issue.” – Inspirador!!
Couperin; Frescobaldi Keyboard Works
A deeply considered and absorbing recital from the doyen of harpsichordists
Author:
Fabrice Fitch
Couperin; Frescobaldi Keyboard Works
Toccata Seconda
Canzona Quinta
(16) Primo libro delle (12) fantasie a 4, quarta, sopra due soggetti
(Il) Primo libro di Capricci fatti sopra diversa s, Bassa fiammenga
Toccate e partite d’intavolatura di cimbalo, libro, Toccatas:, Toccata settima
(Il) Primo libro di Ricercari et Canzoni francese, primo
(Il) Secondo libro di Toccate, Canzone, Versi d’hi, Canzone:, Canzona terza
Toccata Ottava
Harpsichord Works II, ~, Prelude 128
Harpsichord Works II, ~, Allemande 30, ‘La La Précieuse’
Harpsichord Works II, ~, Courante 31
Harpsichord Works II, ~, Sarabande 32
Harpsichord Works II, ~, Gigue 33
Harpsichord Works II, ~, Chaconne 34, ‘La Bergeronnette’
Harpsichord Works III, ~, Prelude 14
Harpsichord Works III, ~, Allemande 66
Harpsichord Works III, ~, Coutante 68
Harpsichord Works III, ~, Sarabande 72
Harpsichord Works III, Pavanne 120 in F sharp minor
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A new recital from Gustav Leonhardt of two of the Baroque’s most inventive keyboard composers: this combination of artist and repertoire can hardly fail to raise expectations. Leonhardt is, apart from anything else, one of the leading and most prolific champions of Frescobaldi in the recording studio, and no slouch either when it comes to the clavecinistes. But the idea of confronting the two repertories is intriguing, and it lends this recording a distinctive character.
Leonhardt is at his most impressive in Frescobaldi. He has never been the most flamboyant of his interpreters, and those who enjoy the brilliant flourishes of a Hantaï or an Alessandrini (as I certainly do) may find this understatement austere; but as so often, repeated listening reveals a deep sensitivity to the nuances, the twists and turns of Frescobaldi’s invention. This is true of the best-known pieces here (such as the 1627 Canzona terza). Leonhardt never rushes things, even in the Toccatas, but lets the music breathe, without ever giving the impression of self-indulgence. Instead there is a restrained spontaneity born of years of intimacy with the music. It makes for excellent, reflective late-night listening. The Couperin programme is admirably chosen, and although the dances don’t ‘swing’ as much as they might, the sense of abstraction is leavened by Leonhardt’s evident feel for the music’s artifice. (The concluding Pavanne illustrates this as well as anything else.)
Leonhardt uses two modern replicas of period instruments, a French one for Couperin and an Italian for Frescobaldi – the former’s tone being the more astringent. Both were recorded in the same venue. I almost tire of pointing it out, but the sound-recording and presentation (including evocative photos of the recording sessions, Leonhardt’s gloved hands tuning the instruments) are up to Alpha’s usual standard. Altogether, an inspiring issue.
Excelente disco, a música é belíssima, não sou exatamente um fã do cravo, mas essas composições a interpretação impecável do Leonhardt, me fizeram pensar diferente sobre este instrumento. Muito obrigado pela postagem.
Por favor, restaure este Post magnifico! Muito obrigado!
boa noite!!!! muitíssimo obrigado pelo presente!!!!!!